”Du ha sparat det
goda vinet ända tills nu” Joh 2:10
Bröllopet i Kana är en text som Gud talat till mig om
flera gånger. Det är enligt Johannes Jesus första tecken och det ger en
programförklaring för Jesus hela tjänst och den är en nyckel för att förstå
några viktiga aspekter av Guds rike. Det finns också en profetisk dimension av
vinundret där Jesus uppenbarar att det bästa vinet kommer att serveras på
slutet. Det är viktigt att förstå att vi har det bästa framför oss och inte
bakom oss i historien. Personligen har jag blivit övertygad om att Jesus här
också hänvisar till en världsomfattande väckelse i den yttersta tiden. Vi
kommer att få se en Andeutgjutelse utan motstycke i historien som ett sista
skeende innan Jesu återkomst. En tid då profetian från Joel 2:28 som Petrus
hänvisar till på den första pingstdagen kommer att uppfyllas i sin helhet. Den kommer att komma överraskande och jag tror
att en utlösande faktor är att Jesus lärjungar kommer att följa Marias
uppmaning: ”Gör vad han än säger till
er” Joh 2:5. För någon vecka sedan
när jag återigen läste Johannes 2 slog det mig att vi lever i en tid då Jesus
förvandlar vatten till vin. Människor runt om i vårt land och glädjande nog
också här bland oss gör det han säger nu i en helt ny utsträckning. Det har
också medfört en ny våg av under och tecken ibland oss.
Under de senaste
veckorna har mycket av det jag hört mina medarbetare undervisa om, och som jag
själv återkommit till flera gånger, handlat om att Gud ger syn åt de blinda.
Detta gäller både fysiskt men det är också ett andligt seende som gör att ett
verkligt paradigmskifte för kyrkan äger rum. Det handlar om att se på ett nytt
sätt. Se vad Gud gör, se vad vi har i vårt barnaskap hos Gud, se Guds rike och
se hur verkligheten ter sig med ögon som är upplysta av Guds ord. I Joh 9:39
står det ”Jesus sade: Till en dom har jag kommit för att de som inte ser skall
se och för att de som ser skall bli blinda”. Idag när jag skriver detta fick
jag sms från Bangladesh och våra praktikanter som är där, att över 600
människor ikväll tog emot Jesus och att två blinda eller personer med mycket
nedsatt syn fick seendet tillbaka!
Nu är tid för det goda vinet tyckte jag mig höra Gud säga
för några dagar sedan och efter det har mina tankar gått till processen att
framställa vin. Jag är ingen expert på detta så kanske jag missförstått några
detaljer men det är som om Gud velat visa mig något. När ett barn skall födas så ger lite längre tid
med fostervärkar en lite lindrigare förlossning jämfört med en mycket snabb.
Detta kanske är en generalisering men att vidga passagen och mjuka upp leder
och muskler tar tid. Vid ett snabbt skeende är risken att det spricker och går
sönderbetydligt större. Så är vinframställning en lång process för att smak och
styrka skall mogna ändå så verkar det som om den sista ”vinserveringen” sker
oväntat, hastigt och genom ett under. Ett under är per definition något som går
utöver naturlagarna och när en lång process plötsligt händer snabbt innebär en
stor påfrestning och det är också smärtsamt.
När det gäller vintillverkning har jag förstått att man
skiljer på vinodling och vinframställning och några av stegen i själva framställningen
kanske kan ge klarare bild av vad ett väckelseskeende och den sista tidens
andeutgjutelse kan innebära.
1. Den
första fasen i framställningen är sortering. Det som inte är vindruvor sorteras
bort. Jag tror att redan här finns det en smärta också i oss när det som inte
är Guds liv rensas bort. Det som inte är fött av Anden. Men druvor sorteras
också efter mognad för att användas till olika viner och smaker. Vi behöver
vara vaksamma på en hållning där vi ser med ”oblida ögon” på välsignelser som
Gud ger till andra människor genom sin Ande. Alla ges inte samma uppdrag, samma tjänst
eller funktion och detta är faktiskt något som är viktigt. Låt oss ta tillvara
på olikheter och skillnader i mått av tro, talanger, smörjelse etc för att bli berikade
och församlingen uppbyggd.
2. Krossning
och avstjälkning. Förr fottrampades druvan och stjälken sorterades bort. Det
finns något som behöver krossas i mig och det har slagit mig att många andliga
ledare, Petrus är ett exempel, och profeter vittnar om nödvändigheten av att
brytas ner för att en ny smak av Kristus skall kunna komma fram. Svaghet och
bräcklighet är en förutsättning för Guds kraft.
3. Mecerationstid.
Den tid då skallmassan får färga och smaksätta druvsaften. Detta tror jag är en
ytterst viktig tid i varje människas andliga liv och också i församlingen. Det
tar tid för en gåva skall bli en ”självklar” del av vårt liv . Att använda en gåva trots motstånd, omognad
och oerfarenhet ger när tiden är inne smak och färg i liv och tjänst.
4. Pressning.
Skilja druvornas saft från skalmassan. Det finns en andlig kamp som vi inte
kommer ifrån innan en ny fas av Guds verk i oss och genom oss kan ske. En del
av det som Gud tidigare gett och som har varit nödvändigt behöver nu tas bort. Det
är som om stadier i växt kräver olika saker. Det innebär inte att det varit fel
eller ogjort utan snarare tvärtom. Men tiden kommer när det gamla blir en
slaggprodukt istället för att ge liv. Så kan det som föddes som andligt liv bli
död tradition om vi håller fast vid det för länge. Många väckelser har slutat i
stela former och som människor vakat över långt efter det att Guds Ande lämnat
det.
5. Jäsning av druvsaften. Så fort druvan krossas
så sätter jäsningen igång. Sockret i druvan förvandlas till alkohol. Det sista
vinet Jesus låter komma är starkt. Vilket jag tror innebär kraftfullt. Större
kraft än vi kunnat drömma om och än vi kan på mänskligt sätt producera eller
ens tillhandahålla. Jag tror det handlar både om Andens kraft men också om Andens
glädje och hängivenhet.
6. Lagring.
Idag lagras vin på fat och jag tror att den sista väckelsen kommer att ha smak
av hela kyrkohistorien och alla tidigare väckelse. Jag tror också att bibelns
vittnesbörd om Jesus liv och tjänst kommer att framträda med större fullhet i
församlingen än tidigare. Kyrkan är ”vinfatet” som lagrat Andens erfarenhet och
Jesus vittnesbörd vilket ger en smak av fullhet.
7. Klarning.
Sista tidens församling kommer att vara helgad och iklädd Jesus rättfärdighets
klädnad. Helgelse och kraft är två sidor som hör intimt samman med den tidens
församling.
När allt detta plötsligt händer och som bibeln uttrycker
det ”med hast” blir det smärtsamt och underbart på en och samma gång. Det
kommer bli så både i oss men också i Kristi
kropp. Man skulle kunna tro att allt i oss skulle jubla när Gud är å färde men
så är det inte riktigt. När Hesekiel får kraft att profetera liv in i de döda
benen i kapitel 37 blev det ett ”rassel och se det blev ett sorl” v.7. Det finns något smärtsamt när det gamla skall
förlossas och något nytt bryta fram. Men när väl smaken av det vinet får fylla
oss har vi snart glömt de tidigare./Hans
Punkt 4: vad menar du konkret med den punkten? Är det något i vår församling som nu ses som en slaggprodukt?
SvaraRaderaAngående den sista tiden:
Punkt 7: Är vår församling en i den sista tiden? En del säger att ”sista tiden” startade när Jesu uppstod och att vi lever i den sista tiden sedan dess. Menar du det också eller menar du rent konkret att Jesus kommer inom kort, dvs inom vår livstid tex?