Jag har blivit påmind om två bilder nu i påsktiden. Den
första bilden är en bild som en av våra förebedjare fick för flera år sedan och
som har kommit tillbaka nu. Det är bilden av eldslågor som slår upp på olika
platser i vår stad och som sedan sprider sig. För oss här i Lysekil så har
detta året handlat mycket om eld. Denna bild aktualiserar för mig också scenen
då Elisa får ta över profetmanteln av Elia då den senare förs till himmelen. ”Medan
de gick och samtalade, se, då kom en vagn av eld med hästar och skilde de båda
från varandra”. (2 Kung 2:11) Jag tror vi är i en Elisa fas eller Elisa tid nu.
Den andra bilden har med påsk att göra och scenen är från
Genesarets sjö och Jesus är med lärjungarna i båten. Jesus stillar stormen med
kraften i sitt ord och lärjungarna häpnar. ( Matt 8:23ff) Det Gud har talat
till mig om är att Jesus, nu som den uppståndne och förhärligade Kristus, finns
i vår mitt. Den auktoritet och den kraft som uppståndelsen förde med sig är
given till oss och är verksam i oss som tror. (Ef 1:19f) Bilderna har ett
samband och talar om att den tid vi nu är i är en tid av kraft och där Livet
segrar över döden på alla områden. Himlen är närvarande och triumferar mitt i
vår värld!
När Josua sänder spejare in i landet återvänder dess med
orden ”Herren har gett hela landet i vår hand”. Jos 2:24 Jämför man dessa med
Mose spejare så ser vi att tiden nu är mogen att gå över Jordan.
En kultur som inte Ett område där Herren är Gud och där hans
kraft verkar genom människor så att hans vilja sker. Platser där det ondas makt
får kapitulera till förmån för Herren och där sjukdom, splittring, lidande och
död inte längre dikterar livsvillkoren för oss. Ett andligt territorium som är
befriat och där Guds kärlek, makt och liv regerar, där Jesus bekänns och
tillbes som Herren. Det jag försöker beskriva är ingen förverkligad eskatologi
utan ett inbrytande av det tillkommande riket som gör att vi kan få en försmak
av himlen. Där vi får se vad det innebär att Guds vilja sker.
Elisas första under var att slå på Jordans vatten med Elias
mantel. (2 Kung 2:14) Profetlärjungarna såg att Elias ande vilade över Elisa
och kanske såg dem det dubbla måttet av den anden som Elisa i tro hade bett
om.
Jag tror att Gud i dessa dagar har brutit makten av falsk
ödmjukhet som vilat över vårt land! Nu är det inte bara tillåtet utan
nödvändigt att be om dubbla arvslotter. Den unga generationen som Gud nu reser
upp kommer inte på något sätt att begränsas av tidigare generationers
erfarenhet eller kraft. Det är tid att be om mer! Det samma gäller för hela
kyrkan och är nödvändigt för det som Gud kallar oss till nu. Det vi känner
till, den gamla kraften och erfarenheten räcker inte till för det som nu skall
ske. När Gud fullbordar sina löften och etablera en ny dimension av sin närvaro
och kraft i församlingen spränger han alla våra bilder och föreställningar om
hur det skall gå till.
Landet kan inte intas genom det vi kan eller genom något vi tidigare
har sett.
Idag behöver vi mitt i församlingen tala ut i tro: Ge oss en dubbel arvslott av din Andes kraft!
Vi får tala ut det här i Lysekil när det gäller den profetiska smörjelsen. Vi behöver dubbelt av det som vi sett och som människor varit fyllda av som varit och är här. Vi får tala ut det när det gäller helande och tro för helande. Må Gud ge oss en dubbel arvslott av det som New Wines ledare har burit med sig hit och som vi har sett. Vi får tala ut det när det gäller evangelisation och mission. Må Herren smörja församlingen med dubbelt mer än vi har mött hos de evangelister och missionärer som varit här!
När vi börjar be den bönen, därför att Gud kallar oss till
det, formas en andlig kultur som gör att vi inte stoppar vid Jordans strand och
nöjer oss med att drömma eller på avstånd se in i landet. Utan vi blir en del
av en kultur som lever i undrens tid. Där vi tar den mantel Gud gett oss och
slår på vattnet för att människor och andliga tjänster skall gå vidare i en ny
dimension av kraft och auktoritet.
Vi kommer att se ”döda”
områden både i naturen och i människors liv och kroppar att bli levande igen.
Städer utan ekonomisk tillväxt och
framtid kommer att blomstra på nytt.
Guds rikes etablerande kommer att förändra samhällets syn på
människor och de kommer att få konsekvenser för flyktingpolitiken, solidaritet
m.m. så att lagstiftningen kommer att ändras.Saltet som Elisa kastade i vattnet är det salt som Jesus talade ut om församlingen. Ni är jordens salt!
Jag tror att den största förändringen kommer vi att se när Guds rike förändrar och i grunden påverkar
vår populärkultur. Jag tror att i en Elisa tid så kommer den unga
generationen att förhärliga Gud med sina kreativa gåvor. Vi kommer att se en
tillbedjande generation som sjunger om Guds mäktiga verk och inte förhärligare
människans dekadens utan medkonstens alla former film, bild, teater, dans, poesi
etc. kommer att kasta den gamla kulturen och dess värderingar över ända. Det kommer inte att ske direkt överallt men
det sker i Jeriko. Det sker på platser där människor känner igen Elisas
smörjelse och ber om dess välsignelse! Jag ber att det skall vara här i
Lysekil.
När Elisa hade gett liv åt Jeriko så begav han sig upp mot
Betel. Betel betyder Guds hus och jag tror inte det är någon tillfällighet här.
Motståndet mot Guds verk finns ofta centralt i Guds hus. Människor som
är slavar under en religiös ande och som har tradition och vårdandet av det som
är dött som sin hjärteangelägenhet och kallelse blir ofta dem som försöker
dräpa profeterna och som står emot Guds verk. Här skulle vi kunna säga att det
är småpojkarna som representerar dessa. Där
Guds profet tas emot får man också en profets lön. (Matt 10:41) Elisa kom
med liv i överflöd också till Betel men han togs inte emot utan förlöjligades
och hånades. Det som skulle bli till välsignelse blev istället till förbannelse
och död.
Jag har en stark känsla, som gör att magen knyter sig, av att
vi står i en allvar och avgörande tid just nu. Vi står vid ett vägskäl! Det
finns en möjlighet, en inbjudan från Gud till att vara en del av något
enastående, helt nytt och livsavgörande i vårt land och våra församlingar nu.
Genom att ta emot detta – HELHJÄRTAT- i tro och göra sig själv och församlingen
till en källa med den dubbla smörjelse kan din stad förvandlas. Att håna det
Gud gör och istället värna om det som är dött, livlös tradition eller fästa
sitt hjärta vid forna segrar och tider kommer att medföra en snabb men kanske
inte så behaglig död för församlingen. Välsignelsen är given, utgjuten och tas
emot genom att vi öppnar oss för det Gud gör och be om mer. Släppa kontrollen
och leva i tro på Guds ord och löfte! Vi får inte se allt det goda som Gud gör
idag ibland oss bara som en liten uppmuntran utan det är en kallelse att gå
vidare i enligt med det han visar oss. Då kommer välsignelsens källa flöda
djupare och kraftigare och föra oss ut i det Gud i sin kärlek har tänkt för
oss!/Hans
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar